پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
محمد علی شاه علی رغم اینکه از لحاظ خونی به امیرکبیر نیز ارتباط داشت؛ پادشاه یقشری، خرافه پرست، مستبد، زورگووکم ظرفیت بود. در تاریخ آمده است که وی وابستگی شدیدی به روسیه تزاری داشت و به طورکلی ترس و واهمه شدیدی از روس‌ها داشت. مربی سوارکاری ومعلم زبان ومشاور روسی اش نیز فردی به نام «شاپشال» نام داشت که یک فرد یهودی الاصل اهل کریمه بود. محمدعلی شاه از دروان ولیعهدی و سلطنت در تمام امورات مملکتی با معلم روسی خود مشورت می‌کرد. شابشال از سوی درباریان نیز به عنوان ادیب السلطانه لقب گرفته بود.

شعار سال: محمدعلی شاه از دروان ولیعهدی و سلطنت در تمام امورات مملکتی با معلم روسی خود مشورت می‌کرد. شابشال از سوی درباریان نیز به عنوان ادیب السلطانه لقب گرفته بود.

محمدعلی شاه و جولان شاپشال روس در تهران
محمدعلی شاه فرزند مظفرالدین شاه قاجار، ششمین پادشاه قاجار می‌باشد. وی فرزند «امالخاقان» دخترامیرکبیر بود. محمدعلی شاه در ۱۲۴۹ بدنیاآمد، و بعد از مرگ مظفرالدین شاه در ۲۸ دی ۱۲۸۵ بعدتاجگذاری کرد. در تاریخ معاصر ایران از محمدعلی شاه به عنوان دشمن شماره یک مشروطیت و انقلاب مردمی ایران یاد می‌شود. محمدعلی شاه در دوم تیر ۱۲۸۷ با همکاری ومداخله موثر نظامیان روسیه مجلس شورای ملی را به توپ بست، در ۲۵ تیرماه ۱۲۸۸ و بعد از فتح تهران توسط انقلابیون مشروطه ازسلطنت خلع و به سفارت روسیه پناهنده شد، در ۱۸ شهریور ۱۲۸۸ ازایران گریخت ودر ۱۶ فروردین ۱۳۰۳ درسن ۵۳ سالگی درگذشت. محمد علی شاه علی رغم اینکه از لحاظ خونی به امیرکبیر نیز ارتباط داشت؛ پادشاه یقشری، خرافه پرست، مستبد، زورگووکم ظرفیت بود. در تاریخ آمده است که وی وابستگی شدیدی به روسیه تزاری داشت و به طورکلی ترس و واهمه شدیدی از روس‌ها داشت. مربی سوارکاری ومعلم زبان ومشاور روسی اش نیز فردی به نام «شاپشال» نام داشت که یک فرد یهودی الاصل اهل کریمه بود. محمدعلی شاه از دروان ولیعهدی و سلطنت در تمام امورات مملکتی با معلم روسی خود مشورت می‌کرد. شابشال از سوی درباریان نیز به عنوان ادیب السلطانه لقب گرفته بود. شاید بتوان نقش وی را با نقش ارنست پرون در زمان سلطنت پهلوی دوم مقایسه نمود. شابشال فردی مرموز وهوشمندی بودکه به نفع دولت روسیه وسازمان پلیس سیاسی مخفیآن «اوخرانا» فعالیت می‌کرد و به واسطه نفوذ خود بر محمدعلی شاه، در دربار ایران نفوذ یافته وبه ثروت سرشاری رسیده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کافه تاریخ، تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۳۹۵، کدخبر: ۲۳۲۷۷، www.cafetarikh.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین