پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۴۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت که حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم می‌کنیم و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل می‌دانیم. پس از حملات بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به اهدافی در چهار استان یمن، رسانه‌ها از حمله مجدد آمریکا به صنعاء خبر داده‌اند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند. با تداوم حملات به یمن، برخی از منابع گمانه زنی‌هایی برای افزایش قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار دارند. برخی از تحلیل گران،حمله آمریکا به یمن را به سود ایران توصیف کرده و معتقدند که تنها چیزی که اکنون تغییر کرده احتمال تبدیل شدن دریای سرخ به یک منطقه جنگی است .

شعارسال: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

واکنش رسمی ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن + اخبار حملات مجدد و احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار

ناصر کنعانی صبح روز جمعه ۲۲ دی ماه در یک موضع گیری رسانه‌ای در این ارتباط اظهار کرد: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به پیامد‌های تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

آمریکا بار دیگر به یمن حمله کرد

پس از حملات بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به اهدافی در چهار استان یمن، سنتکام از حمله دیگری به یک سایت راداری در صنعاء خبر داد. شبکه المیادین بامداد شنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد. خبرنگار المیادین می‌گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند. مدیر دفتر المیادین در یمن خبر داده اطلاعاتی درباره حملات هوایی و یا موشکی به پایگاه هوایی «الدیلمی» در شمال صنعاء که در نزدیکی فرودگاه پایتخت قرار گرفته، وجود دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشته جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه هوایی الدیلمی حمله کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته ارتش آمریکا پس از حمله به اهدافی در یمن در بامداد جمعه، حمله دیگری را به یمن صورت داده است. شبکه سی‌ان‌ان هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرده ایالات متحده یک روز پس از حمله به ۳۰ موضع انصارالله، بامداد جمعه به اهدافی در یمن حمله کرده است. این شبکه آمریکایی مدعی است یک «تاسیسات راداری که توسط حوثی‌ها (انصارالله) استفاده می‌شود هدف قرار گرفته است». یک مقام آمریکایی می‌گوید حمله اخیر به‌صورت یکجانبه و توسط آمریکا انجام گرفته و در مقایسه با شب گذشته «بسیار کوچک» بوده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد روز گذشته از حمله به مواضعی در یمن با مشارکت انگلیس و کمک هلند، کاندا، استرالیا و بحرین خبر داد و مدعی شد این حملات «موفقیت‌آمیز» بوده است. حمله اخیر در حالی صورت گرفته که عصر جمعه خبر‌هایی مبنی بر شلیک یک موشک از یمن به سمت یک کشتی تجاری منتشر شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده تاسیساتی که در صنعاء هدف حمله قرار گرفته، منشا تهدید بوده است.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده حملات بامداد شنبه به یمن توسط ناو‌های جنگی آمریکا انجام شده است. ساعتی بعد نیز سازمان تروریستی سنتکام اعلام کرد آمریکا به یک سایت راداری متعلق به انصارالله یمن حمله کرده است. سنتکام گفته این حمله توسط ناو «یواس‌اس کارنی» و با موشک‌های تاماهاوک انجام شده است. مقام‌های یمنی پیشتر تاکید کرده بودند به حملات آمریکا و انگلیس پاسخ خواهند داد و دارایی‌های آن‌ها را «اهداف مشروع» توصیف کرده‌اند.

واکنش رسمی ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن + اخبار حملات مجدد و احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار

پیش بینی نفت ۱۱۰ دلاری با تشدید جنگ یمن

در حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد تا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، برخی از معامله‌گران روی قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه در اوایل بهار گمانه زنی کرده‌اند. پایگاه خبری تحلیلی اویل پرایس گزارش داد: در حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد تا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، برخی از معامله‌گران روی قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه در اوایل بهار گمانه زنی کرده‌اند. قیمت نفت برنت امروز با رشد بیش از ۳ درصدی مرز ۸۰ دلار در هر بشکه را پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد برخی از سفته بازان روی تشدید عمده درگیری‌ها در خاورمیانه در ماه‌های آینده شرط بندی می‌کنند، با توجه به این واقعیت که تحلیلگران و فاندامنتال‌ها بازار متعادل یا بازاری با مازاد جزئی را در اوایل سال جاری پیشنهاد می‌کنند.جدا از تشدید گسترده جنگ در خاورمیانه برای درگیر کردن سایر کشور‌ها و تهدید مستقیم برای عرضه نفت خام، تحلیلگران در حال حاضر دلیل دیگری برای افزایش قیمت نفت در نیمه اول سال به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌بینند. 
عوامل بنیادی فعلی بازار و پیش‌بینی‌های تحلیلگران حاکی از تعادل یا مازاد بازار نفت است که احتمال چنین افزایش شدید قیمت را مورد تردید قرار می‌دهد.

ادعای مضحک نخست وزیر انگلیس: حملات به یمن طبق قوانین بین‌المللی مجاز هستند!

نخست وزیر انگلیس در توجیه حملات متجاوزانه به یمن مدعی شد حملات هوایی اخیر این کشور به همراه آمریکا طبق قوانین بین‌المللی «مجاز» هستند!

واکنش رسمی ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن + اخبار حملات مجدد و احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار

دفتر «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس امروز جمعه در پی حملات هوایی که کشورش به همراه آمریکا و مشارکت متحدان دیگر علیه مواضع نظامی در چند استان یمن انجام داد ادعا کرد این حملات طبق قوانین بین‌المللی به دلیل حملات به کشتی‌ها از جمله کشتی‌هایی با پرچم انگلیس در دریای سرخ، «مجاز» محسوب می‌شوند! حوثی‌ها (انصارالله) «در یک دوره مستمر» حملات زیادی را به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام دادند و در ۹ ژانویه (۱۹ دی) نیز به یک کشتی جنگی انگلیسی حمله کردند.

در بیانیه صادر شده از سوی دفتر سوناک آمده است: «بریتانیا طبق قوانین بین‌المللی اجازه استفاده از زور در یک چنین شرایطی که دفاع شخصی تنها تدبیر شدنی برای برخورد با یک حمله مسلحانه قریب‌الوقوع یا عملی محسوب می‌شود را داشته و در این شرایط استفاده از این زور لازم بوده و به شکلی متناسب انجام پذیرفت.» دفتر نخست وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد، لندن طبق منشور سازمان ملل، شورای امنیت این سازمان را از اقدامات مطلع خواهد کرد.

همچنین «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در ادامه لحن تهدید آمیز علیه یمن امروز جمعه گفت لندن آماده استفاده از تدابیر بیشتری به عنوان «دفاع شخصی» است. دیوید کامرون در مصاحبه با شبکه «العربیه» ادعا کرد لندن آماده اتخاذ تدابیری بیشتر در دریای سرخ است. این در حالی است که «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین امروز جمعه گفت، روسیه حملات هوایی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن را با توجه به اینکه قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت برای مجوز دادن به آن‌ها تصویب نشده، نامشروع دانسته و آن‌ها را محکوم می‌کند.

نیرو‌های مسلح یمن بیانیه‌ای را درباره تجاوز امروز آمریکا و انگلیس صادر کرد

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله امروز آمریکا و انگلیس به یمن گفت: دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت پنج تن و زخمی شدن ۶ تن از نیرو‌های مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.

واکنش رسمی ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن + اخبار حملات مجدد و احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار

تحلیل بلومبرگ از سود ایران در حمله آمریکا به یمن و احتمال تبدیل دریای سرخ به یک منطقه جنگی:

مقاله نویس بلومبرگ مدعی است که دستکم دو دیدگاه در مورد تصمیم آمریکا و انگلیس برای حمله به یمن وجود دارد . نخستین دیدگاه آن است که این حملات هم از نظر سیاسی و هم برای حفظ بازدارندگی قابل اعتماد در برابر اقدام‌های بیشتر ایران و هم‌پیمانانش اجتناب ناپذیر بوده و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نمی‌توانست کاری انجام ندهد. دیدگاه دوم و دلیل تردید اولیه وی این بود که احتمال موفقیت اندک بوده و خطر تشدید تنش‌ها زیاد است.

اگر اهداف راهبردی آمریکا، بازگرداندن جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از گسترش منطقه‌ای جنگ حماس و اسرائیل در غزه و خنثی کردن تلاش‌های ایران برای توقف عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل باشد، حملات جمعه احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت. موفقیت در یمن با میزان انهدام تجهیزات نظامی سنجیده نمی‌شود. احتمال نابودی تمام توانمندی تهاجمی موشکی یمنی‌ها که بیشتر آن متحرک بوده و هدف قرار دادن آن بدون حضور تعداد قابل توجهی از سربازان غربی در خاک این کشور دشوار است، یقیناً صفر است. آن‌ها سال‌ها از بمباران هوایی جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی نیروی هوایی سعودی و امارات متحده عربی جان سالم به در برده اند. تنها چیزی که اکنون تغییر کرده احتمال تبدیل شدن دریای سرخ به یک منطقه جنگی است.

در گزارش بلومبرگ عنوان شده است که حماس، ایران و متحدان آن‌ها به دنبال دامن زدن به بی اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با این دو آنچنان نامطلوب شود که رهبران عرب از عربستان سعودی گرفته تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آن‌ها شوند. مردم کوچه و بازار کشور‌های عربی از گذشته از اسرائیل خشمگین بوده و از اقدام‌های یمنی‌ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از مردم غزه حمایت می‌کردند. دیگر آن آشتی اقتصادی و امنیتی میان اعراب و اسرائیل که قبل از ۷ اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) در جریان بود، از نظر سیاسی غیرممکن خواهد بود. بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی که ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) و از میان ۸ هزار داوطلب در ۱۶ کشور عربی به وسیله "مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی" مستقر در دوحه قطر انجام شد، ۳۶ درصد پاسخ دهندگان تعلیق روابط یا عادی سازی با اسرائیل را به عنوان مهمترین اقدام برای تحت فشار قرار دادن تل آویو برای پایان دادن به جنگ غزه اعلام کردند. از هشت گزینه دیگر، گزینه "ارسال کمک به غزه بدون تایید اسرائیل" در رده دوم قرار داشت. در همین حال، ۸۹ درصد از پاسخ دهندگان مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل بوده و ۷۷ درصد آن‌ها آمریکا یا اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می‌دانستند. در مقابل، تنها ۷ درصد ایران را تهدید اصلی علیه ثبات خاورمیانه قلمداد می‌کردند.
گرچه هیچ مدرکی مبنی بر تحریک ایران به انجام عملیات حماس وجود ندارد، اما تهران تاکنون از واکنش‌های اسرائیل و آمریکا سود برده و این واقعیت که اسرائیل اکنون به اتهام نسل کشی در دیوان لاهه محاکمه می‌شود، پیروزی دیگری برای مخالفان تل آویو است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: حمله آمریکا و انگلیس به یمن ، افزایش قیمت نفت ، واکنش ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن ، حملات نظامی به یمن ، حمله آمریکا به صنعاء ، نقض تمامیت ارضی یمن ، ناصر کنعانی ، حملات نظامی ، حمایت آمریکا و انگلیس از اسرائیل ، نا امنی در منطقه ، درگیری اسرائیل و فلسطین ، حمایت یمن از فلسطین ، حملات هوایی به یمن ، حمله آمریکا به پایگاه هوایی الدیلمی ، پایگاه هوایی الدیلمی ، حوثی های یمن ، انصار الله یمن ، سازمان تروریستی سنتکام ، جنگ آمریکا و یمن ، تحلیل درگیری یمن بر منطقه ، موافقان و مخالفان حمله به یمن ، اثرات جنگ آمریکا و انگلیس با یمن روی قیمت نفت ، جنگ یمن و ناامنی دریای سرخ ، جنگ یمن و ناامنی دریای احمر ، جنگ یمن و کاهش رفت و آمد در کانال سوئز ، اثرات جنگ یمن بر ایران ، جنگ یمن و قیمت نفت ، اثرات جنگ یمن بر شمال شرق آفزیقا ، اثرات جنگ یمن بر خاورمیانه ، اثرات جنگ یمن بر غزه ، حمله سنتکام به یمن ، حمله به پایگاه هوایی الدیلمی ، ادعاهای ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس ، دلایل حمله آمریکا به یمن ، استراتژی های حمله آمریکا به یمن ، تلاش‌های ایران برای توقف عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل ، تبدیل شدن دریای سرخ به یک منطقه جنگی ، دامن زدن به بی اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه ، مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی ، محاکمه اسرائیل به اتهام نسل کشی در دادگاه لاهه
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
0
0
تحلیلی کامل و همه جانبه بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پرطرفدارترین