پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴
در جریان حمله پهپادی به پایگاه نظامی برج ۲۲ سربازان آمریکایی در اردن (نزدیکی مرز سوریه با اردن)، سه سرباز کشته شدند (اعضای سنتکام) و این حمله به گونه‌ای غیرمستقیم، وابسته به این قلمداد شد. موضوعی که جمهوری اسلامی ایران بشدت آن را تکذیب نمود. بسیاری از رسانه‌ها در ۲۴ ساعت اخیر معتقدند که خطوط قرمز میان تهران و واشنگتن تغییر کرده است. اما در امریکا، چهره‌های محافظه کار انگشت اتهام را به روی بایدن گرفته اند؛ اگرچه بایدن سعی می‌کند به شکل مستقیم وارد جنگ با تهران نشود. برخی از تحلیل گران، چهارسناریو را برای این شرایط قابل پیش بینی دانسته اند که متن زیر بدان‌ها اشاره دارد.

شعارسال: تنش در منطقه روز به روز چهره جدیدی به خود می‌گیرد. در آخرین حمله به پایگاه آمریکایی ها، ۳ نیروی آن‌ها کشته شدند که موجب فشار سنگین جمهوریخواهان برای اقدام تلافی جویانه شد.

کشته شدن سه سرباز آمریکایی و ۴ سناریو درمورد افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

محمد بیات، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره حمله اخیر به نظامی‌های آمریکا در منطقه به خبرنگاران گفت: در جریان حمله‌ای که در ۲۸ ژانویه به پایگاه نظامی برج ۲۲ آمریکا در اردن رخ داد، نزدیک ۳۴ سرباز آمریکایی مجروح شدند و ۳ نفر هم کشته شدند. بسیاری از رسانه‌ها در ۲۴ ساعت اخیر معتقدند که خطوط قرمز میان تهران و واشنگتن تغییر کرده است. پیش از این حملات موجب آسیب‌های جزئی می‌شد، اما حمله در این سطح که سیستم پدافندی عمل نکند و در منطقه خاصی از مرز اردن و سوریه باشد و ۳ نفر از اعضا سنتکام کشته شوند هم باعث افزایش فشار به دولت شده است. چهره‌های محافظه کار انگشت اتهام را به روی بایدن گرفته اند؛ اگرچه بایدن سعی می‌کند به شکل مستقیم وارد جنگ با تهران نشود.

کشته شدن سه سرباز آمریکایی و ۴ سناریو درمورد افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

وی در ادامه درباره واکنش آمریکا بیان کرد: این حمله باعث شده صحنه جدیدی شکل بگیرد. احتمالا یکی از گزینه‌های غیر محتمل تیم امنیت ملی کاخ سفید این است که برخی نقاط در ایران را هدف قرار دهند. پس از عبور از این صحنه احساسی، برخی از نظامیان آمریکایی گفته اند که ایران نقش مستقیم در این جنگ نداشته است. ایران هم تاکید دارد که گروه‌های مقاومت از خود استقلال عمل دارند و خودشان تشخیص می‌دهند که چه زمان وارد نبرد با آمریکا شوند.

وی سپس در رابطه با سناریو‌های موجود نسبت به واکنش آمریکا در مقابل ایران اظهار داشت: فشار جمهوری خواهان و تضعیف دولت بایدن، چند سناریو به وجود می‌آورد. سناریو اول که فعلا نامحتمل است، حمله آمریکا به اهدافی داخل ایران است تا نشان دهد مقابل تهدیدکننده منابع خود می‌ایستد، اما یک نوع تنش جدی در آمریکا را هم به دنبال خواهد داشت و فعلا مقداری زود است درباره این سناریو قضاوت کنیم. برخی تحلیلگران معتقدند این حمله ممکن است به تهاجم علیه برخی کشتی‌های ایران ختم شود.

سناریو دوم این است که مواضع فرماندهان و پایگاه‌های نزدیک به ایران در عراق و سوریه هدف قرار بگیرد که البته در سه ماه اخیر نزدیک ۶ بار هدف قرار گرفته اند و اسراییل هم استقبال می‌کند. اسراییل قصد دارد به هزینه آمریکا، موازنه‌ای که در مقابل محور مقاومت از دست داده است را به دست بیاورد. در نتیجه در سناریو دوم ممکن است سطح حملات افزایش پیدا کند.

این کارشناس ادامه داد: ممکن است همزمان با این حملات، سطح حمله به حوثی‌ها نیز افزایش پیدا کند. احتمال وقوع سناریو دوم بیشتر است.

سناریو سوم اینگونه است که آمریکایی‌ها زمین بازی را عوض کنند و با تشدید حمله به انصارالله و هدف قراردادن نقاط راهبردی و حذف شخصیت‌های محوری، شرایط جدیدی را در منطقه باب المندب ایجاد کنند. این تصمیم موقعیت ایران را تضعیف می‌کند چراکه مناقشات اخیر در دریای سرخ یکی از اهرم‌های فشار مهم علیه آمریکا بوده است. ۱۲ درصد تجارت جهانی در این منطقه اتفاق می‌افتد و بازیگری ایران در آنجا می‌تواند شرایط را به ضرر غربی‌ها تمام کند.

در سناریو چهارم باید به این موضوع توجه کنیم که ممکن است دولت آمریکا به دلیل نتایج تنش با تهران، پاسخ به ایران را به آینده واگذار کند. باید به این نکته توجه کنیم که به هر میزان تنش و درگیری میان نیرو‌های مقاومت و آمریکا وجود داشته باشد، از نظر کسب مشروعیت مردمی به نفع مقاومت تمام می‌شود. البته با توجه به شرایط فعلی سکوت آمریکا نیز بعید به نظر می‌رسد.

دستور بایدن به مشاورانش برای ارائه گزینه‌های نظامی درباره مرگ سه سرباز آمریکایی

وبگاه «پالتیکو» بامداد سه‌شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی مطلع گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به مشاورانش برای ارائه گزینه‌های نظامی درباره مرگ سه سرباز آمریکایی دستور داده است.

کشته شدن سه سرباز آمریکایی و ۴ سناریو درمورد افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

این مقامات که نام شان فاش نشد به پالتیکو گفتند که بایدن از مشاوران خود خواسته تمام گزینه‌هایی که بیشترین بازدارندگی را در برابر حملات به نیرو‌های این کشور در غرب آسیا دارد و البته باعث تشدید بیشتر تنش‌ها نمی‌شود، بررسی کنند.
پالتیکو به نقل از این منابع نوشت که این پاسخ به حملات علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، به صورت موجی از اقدامات علیه طیف وسیعی از اهداف است و احتمالا طی چند روز آتی با چراغ سبز بایدن آغاز خواهد شد. در این گزارش همچنین ادعا شده که «حمله به عناصر ایرانی در سوریه یا عراق و همچنین دارایی‌های دریایی ایران در خلیج فارس» از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون است.پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه تهدید کرده بود که در زمان و مکان مناسب، به حملات علیه نظامیان این کشور در منطقه غرب آسیا پاسخ می‌دهند. 

حمله به دارایی‌های دریایی ایران در خلیج‌فارس از دیگر گزینه‌های محتمل:
برخی مقام‌های آمریکایی با اشاره به احتمال اقدام نظامی آمریکا در واکنش به حمله پهپادی اخیر به پایگاه این کشور در اردن، به «پولتیکو» گفتند که حمله به پرسنل ایرانی در سوریه یا عراق یا دارایی‌های دریایی ایران در خلیج فارس از جمله گزینه‌های محتمل است. مقام‌های کاخ سفید در عین حال تأکید کرده‌اند که حتی با وجود اینکه ایالات متحده خواستار انتقام‌گیری است، تمایل چندانی برای تشدید اوضاع پرتنش فعلی در سراسر منطقه وجود دارد.

شامگاه یکشنبه بود که سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) در بیانیه‌ای اذعان کرد در حمله پهپادی بامداد آن روز به پایگاهی نظامی این کشور در اردن، سه نظامی کشته و ۲۵ پرسنل زخمی شدند.

آیا حمله آمریکا به پایگاه های نظامی ایران به همین راحتی و آسانی است؟

افسر سابق نیروی دریایی ارتش پهلوی دوم (ساکن انگلیس) درباره پیامد‌های حمله احتمالی به پایگاه‌های دریایی سپاه توضیحاتی جالب را ارایه نموده که ارزش شنیدن دارد.

تعداد بازدید : 1

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
0
0
به نقل از ای‌بی‌سی، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاسخ این کشور به حمله پهپادی اخیر در پایگاه ایالات متحده در اردن، «طی چند روز و با حمله به اهداف متعدد» انجام می‌شود. وی افزود که این حملات بسیار دقیق و برنامه‌ریزی شده بوده و علیه افراد و تأسیساتی انجام می‌شود که زمینه حمله به نیروهای آمریکایی را فراهم کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین