پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
در حالي که دولت يازدهم در ابتداي فعاليت خود وعده مسکن اجتماعي را براي اقشار کم درآمد عنوان کرد، هفته گذشته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي اعلام کرد هر وقت مسکن مهر تمام شد،
شعارسال: مسکن اجتماعي را شروع مي کنيم و معلوم نيست مسکن مهر چه زماني به اتمام مي رسد. به گزارش جام جم، دولت يازدهم مسکن مهر را يک طرح ناکارآمد در اقتصاد ايران مي داند و با اين رويکرد بحث مسکن اجتماعي را مطرح کرد، اما با گذشت سه سال هنوز خبري از اجراي اين طرح نيست و کارشناسان مسکن هم از جزئيات آن بي خبرند.

سال گذشته نيز چند بار مسئولان ارشد دولتي از اجرايي شدن طرح مسکن اجتماعي سخن گفتند و دو وزارتخانه راه و رفاه براي ساخت مسکن اجتماعي تفاهم هم کردند و حتي وعده تحويل 5000 واحد مسکن اجتماعي را تا پايان سال 94 به گروه هدف (خانوارهاي کم درآمد تحت پوشش نهادهاي حمايتي) دادند که البته محقق نشد.

*طرح را داديم، اما هنوز اجرا نشده است

در همين زمينه، دکتر فردين يزداني، مدير مطالعات علمي طرح جامع مسکن به جام جم گفت: براي مسکن اجتماعي هشت برنامه عملياتي و اجرايي تنظيم شده که به وزارت راه و شهرسازي تحويل داده ايم، اما هنوز اين طرح وارد فاز اجرايي نشده است.

وي اضافه کرد: بنده در مقام اجرايي نيستم، اما طبق خبرهايي که به دستم مي رسد هنوز طرح مسکن اجتماعي اجرا نشده، اما همه سازوکار آن براي اجرا فراهم است.

يزداني در پاسخ به اين که آيا اين طرح مسکن اجتماعي قرار بود جايگزين مسکن مهر شود، گفت: هر مسکني که با حمايت دولت براي اقشار کم درآمد ساخته شود، مسکن اجتماعي نام دارد. حتي مسکن مهر نيز نوعي مسکن اجتماعي محسوب مي شود و قرار بود که اين طرح جايگزين طرح مسکن مهر شود.

مدير مطالعات علمي طرح جامع مسکن با اشاره به اين که مسکن اجتماعي مشکل مسکن کشور را حل مي کند، تصريح کرد: سياستي که در تدوين طرح مسکن اجتماعي در نظر گرفته شده، اين بود که مشکل مسکن اقشار کم درآمد در کل کشور حل شود. طراح و تدوينگر طرح مسکن اجتماعي ادامه داد: اگر مسکن اجتماعي اجرا شود بسياري از معضلات بخش مسکن رفع خواهد شد اما هنوز خبري از اجرا در بدنه وزارتخانه نيست.

*مسکن اجتماعي در شرايط فعلي توجيه ندارد

از سوي ديگر فرشيد پورحاجت، دبير کانون انبوه سازان در گفت وگو با جام جم اظهار کرد: مسکن اجتماعي سال گذشته تب و تاب بيشتري داشت، اما دولت ديگر حرفي از آن نمي زند و به نظر مي رسد که طرح موضوع مسکن اجتماعي در شرايطي که هنوز مسکن مهر تمام نشده و واحدهاي بدون متقاضي وجود دارد، توجيه اقتصادي نخواهد داشت.

وي افزود: مسکن اجتماعي قرار است با نهادهاي حمايتي و تسهيلات دولتي براي اقشار کم درآمد به دهک هاي يک، دو و سه برسد، اما هنوز خبري از اجراي اين طرح نيست و دولت بايد به جاي ساخت مسکن اجتماعي، برنامه اي را تدوين کند که واحدهاي بدون متقاضي مسکن مهر به مردم عرضه شود.

پورحاجت ادامه داد: واحدهاي بدون متقاضي مسکن مهر از پيشرفت فيزيکي بالايي برخوردارند و دولت مي تواند با ارائه امکانات در اين مناطق با يک تير دو نشان بزند. هم مسکن مهر را تکميل کند و هم مسکن اجتماعي را اجرا کرده است.

دبير کانون انبوه سازان تصريح کرد: براي رفع مشکل صنعت ساختمان بايد يک آسيب شناسي کلي در بدنه اقتصادي کشور ديده شود و طرح هايي مانند مسکن مهر، مسکن اجتماعي و طرح هايي از اين قبيل نمي تواند مشکل مسکن کل کشور را حل کند.

وي گفت: طبق اطلاعاتي که بنده در اختيار دارم هنوز خبري از اجراي مسکن اجتماعي نيست. اگر مسکن مهر تعيين تکليف نشود، قطعاً مسکن اجتماعي با شکست روبه رو خواهد شد و هزينه اي که براي مسکن مهر و واحدهاي نيمه تمام پرداخت شده در حد هزينه باقي خواهد ماند و بازدهي ندارد.

*اولويت بايد اتمام مسکن مهر باشد

صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس نيز به خبرنگار ما گفت: دولت يازدهم در ابتداي فعاليت خود وعده مسکن اجتماعي را مطرح کرد و قصد داشت مسکن مهر را با رونمايي از اين طرح کنار بگذارد، اما فشار نمايندگان مجلس و همچنين تغيير سياست هاي وزارت راه و شهرسازي باعث شد تا نظر دولت به اين موضوع تغيير کند و اولويت خود را به پايان مسکن مهر بگذارد.

وي افزود: سال گذشته دوباره مسکن اجتماعي بر سر زبان ها افتاد، اما هنوز خبري از اجراي اين طرح نيست. دولت بايد همه توان خود را براي پايان و تکميل مسکن مهر بگذارد و بعد سراغ طرح هاي ديگر برود. بدري گفت: مسکن مهر قرار بود تا پايان سال 93 به پايان برسد اما از سوي دولت عنوان شد که اين طرح تا پايان سال 94 تمام مي شود و اين وعده دوباره به سال جاري موکول شد و اکنون هم اظهار مي کنند که سال 1396 به پايان مي رسد. چنين وعده هايي نشان مي دهد دولت همه توان خود را براي پايان طرح مسکن مهر به کار نگرفته و هنوز با مسائل حاشيه اي درگير است. سخنگوي کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: مجلس حتما اين موضوع را از وزير راه و شهرسازي پيگيري خواهد کرد. اولويت اصلي مجلس، بحث حمل و نقل بود که بعد از به نتيجه رسيدن اين موضوع مسکن اجتماعي پيگيري خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جام جم، صفحه 4 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مرداد 1395، شماره: -

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین