پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
نشست «جن‌گیری و تسلط شیاطین بر انسان در ادیان» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عرب، متخصص مهدویت و عرفان‌های نوظهور روز یکشنبه ۲۸ خرداد در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید.

شعار سال: نشست «جن‌گیری و تسلط شیاطین بر انسان در ادیان» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عرب، متخصص مهدویت و عرفان‌های نوظهور امروز ۲۸ خرداد در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید.

ورزش یوگا راه را برای تصرف جنیان باز می‌کند/ چگونه جن‌زده را نجات دهیم؟
اگر ما نیرو‌های ماورایی را تقسیم‌بندی اولیه کنیم، یک اتفاق ماورایی را می‌شود به چهار منشا برگرداند؛ برخی از این امور از ناحیه خداوند متعال است، یکسری از کار‌های خارق العاده از سوی قوای نفسانی ما است، یک بخش از این کار‌ها ریشه در نیرو‌های طبیعی دارد و قسم آخر نیرو‌های شیطانی و جن است.

توانایی جنیان؛ از انتقال اشیا یا تصرف در افکار انسان

اگر ما بخواهیم به نیرو‌های شیطانی و جن بپردازیم مبتنی بر منابع روایی ما شیاطین بر انسان‌ها سلطه‌ای ندارند مگر با دخالت انسان، یعنی روزنه را خود انسان باز می‌کند. قرآن در مورد ابلیس می‌فرماید: «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ» یعنی سلطنت او بر کسانی است که ولایت او را می‌پذیرند. آیه دیگر می‌فرماید: «إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ» یعنی خداوند می‌فرماید که شیطان بر بندگان من سلطنت ندارد مگر اینکه خودشان دنبال او بروند.

پس شیاطین جنی بر انسان تسلط ندارند مگر اینکه روزنه‌ای باز شود. تعبیر روزنه را از روایتی در علل الشرایع گرفتم. آنجا روایتی از حضرت امیر (ع) درباره ابتدای خلقت وارد شده است که در قسمتی از آن حضرت درباره جنیان صحبت می‌کنند و می‌فرماید: «وَ أَجْعَلُ بَیْنَ الْجِنِّ وَ بَیْنَ خَلْقِی حِجَاباً وَ لَا یَرَى نَسْلُ خَلْقِیَ الْجِنَّ وَ لَا یُؤَانِسُونَهُمْ وَ لَا یُخَالِطُونَهُمْ وَ لَا یُجَالِسُونَهُمْ فَمَنْ عَصَانِی مِنْ نَسْلِ خَلْقِیَ الَّذِینَ اصْطَفَیْتُهُمْ لِنَفْسِی أَسْکَنْتُهُمْ مَسَاکِنَ الْعُصَاةِ وَ أَوْرَدْتُهُمْ مَوَارِدَهُمْ وَ لَا أُبَالِی».

از این بیانات روشن می‌شود که ممکن است فردی تحت سلطه ابلیس برود و مورد تصرف او قرا گیرد، ولی حد و حدود تصرفات و مصادیقش چیست، این مسئله در آیات قرآن بیان شده است. فرض کنید از سوی انسان روزنه‌ای باز و شیطان جنی وارد زندگی ما شود. این شیطان چه کار‌هایی می‌تواند بکند، یک مورد جابجایی اشیا است کما اینکه در داستان انتقال تخت بلقیس آمده است. علامه طباطبایی می‌گوید اگر آن جن، دروغ می‌گفت قرآن بیان می‌کرد، ولی واقعا این کار را می‌کرد پس امکان انتقال اشیا توسط جنیان وجود دارد.

یک مورد دیگر تصرف در افکار و تصاویر ذهنی و قوه خیال است که بعضا از آن با عنوان سحر یاد می‌شود. بحث سحر در کتاب مکاسب هم مطرح شده است. همچنین تاثیرگذاری بر چشم و ذهن و خیال مخاطب با منشا شیطانی امکان دارد یعنی جن واقعیت بیرونی را عوض نمی‌کند، ولی در ذهن ما تصرف می‌کند و چیز‌هایی را می‌بینیم. در داستان مبارزه موسی با جادوگران به این ماجرا اشاره شده است. در آنجا قرآن می‌فرماید: «فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ» یعنی وقتی ریسمان‌ها را فرستادند چشم مردم را سحر کردند. آیه دیگری می‌فرماید: «فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَی» پس تصرف در عالم خیال اتفاق می‌افتد. باز آیه دیگری می‌فرماید: «وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» یعنی از چیز‌هایی که شیاطین یاد می‌دهند سحر است.

آغاز سحر با تصرف در خیال مخاطب

شناخت نفس انسان و ویژگی‌های نفس انسانی در شناسایی مکانیسم تصرف این‌ها بر انسان خیلی مهم است. اصل وجود ما روح ما است نه جسم ما، و جسم ما در تصرف و اختیار روح است و این‌ها بر هم تاثیر و تاثر دارند. مثلا وقتی روح ما می‌ترسد تن ما می‌لرزد. اگر در روح تصرف شود در جسم فرد نیز بروز پیدا می‌کند. سحر هم همین است یعنی در خیال شخص تصرف می‌شود. فرقه‌ای وجود داشت که پیروان آن فرقه، رهبر خود را به عنوان خدا قبول داشتند. یکبار یکی از پیروان این فرقه به من گفت که این شخص ما را لب دریا برد به دریا سلام کرد و ما دویست متر با دریا فاصله داشتیم، ولی دریا جلو آمد و زیر زانوی ما را آب گرفت. من سوال کردیم شلوار شما خیس شد؟ گفت نه، خیس نشد. پس در این مورد آبی جابجا نشده بلکه شما خیال می‌کنید جابجا شده است. اساسا در این مسئله پذیرش مخاطب مهم است تا القای صورت خیالی را به واسطه شیاطین جنی انجام دهند.

وقتی شما اینطور به سحر نگاه کنید می‌توانیم بگوییم حداقل سحر، وسوسه و تزیین گناه توسط شیطان است: «وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ». شیطان در قوه خیال فرد چیزی را تزیین می‌کند، توجیهاتی می‌آورد و فردی که تا دیروز به مال مردم دست نمی‌زند مال دیگران را می‌خورد.

تا اینجا روشن شد تصرف شیاطین و تسلط بر انسان‌ها مقدور است به شرطی که انسان‌ها روزنه را باز کنند. وقتی می‌خواهد تصرف اتفاق بیفتد حد و حدودی دارد و از تصرف در قوه خیال فراتر نمی‌رود، ولی بعضی وقت‌ها آنقدر خیال قوی است که اشیا را به شکل دیگری می‌بیند و ممکن است به خودش یا اطرافیانش آسیب بزند مانند کسانی که مواد روانگردان مصرف می‌کنند و اطرافیان خود را به شکل دیگری می‌بینند. جالب اینکه بعضی وقت‌ها این افراد تجربیات مشترک دارند مثلا افرادی که شیشه مصرف می‌کنند احساس می‌کنند خانواده‌شان دارند به آن‌ها خیانت می‌کنند. پس تصرفات از قوه خیال بالا نمی‌رود، ولی همین امر خطرناک است و آثار بیرونی دارد.

یکی دیگر از تصرفات، تصرف در احساسات و عواطف است. آیه ۱۰۲ بقره می‌فرماید: «فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ». آیه دیگر می‌فرماید: «نَزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَبَیْنَ إِخْوَتِی». الآن مردم درگیر این مسائل هستند مثلا طرف راجع به دیگری دچار سوء ظن می‌شود و با هم اختلاف پیدا می‌کنند. این هم یک مصداق دیگر از این تصرفات است.

ابتلا به اسکیزوفرنی در اثر تصرف جنیان

یک مورد دیگر ایجاد بیماری است. آیه ۲۷۵ بقره می‌فرماید: «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» یعنی رباخوار روز قیامت مثل کسی است که در اثر تصرف شیاطین دچار روان‌پریشی شده است. اساسا یکی از منشا‌های روان‌پریشی و اسکیزوفرنی تصرف شیاطین است. پس تصرف گاهی اوقات به بیماری منتهی می‌شود که عموما بیماری روان‌تنی هستند یعنی بیماری که ریشه در روان دارد، ولی اثر جسمی دارد.

من مصادیق روزنه‌ها را توضیح دهم. بنیادین‌ترین مسئله‌ای که باعث می‌شود شخص تحت این تصرفات قرار بگیرد روزنه پذیرش و تسلیم است وقتی ولایت‌پذیری شیاطین اتفاق می‌افتد این تصرفات بر اساس شرایط جسمی و روحی فرد اتفاق می‌افتد. این پذیرش و تسلیم گاهی در قالب‌های دیگر خودش را پوشش می‌دهد. مثلا در برخی فرقه‌ها به عنوان ورزش مثل ورزش یوگا به پرستش و ولایت‌پذیری شیاطین می‌پردازند و الآن افرادی هستند که در اثر ورزش یوگا دچار مشکلاتی شدند.

نوجوانی که با جن ارتباط داشت

مراجعه به جنگیر و کاهن یکی دیگر از روزنه‌ها است. در فقه ما مطلق مراجعه به کاهن حتی برای سرگرمی و امتحان حرام است. این آسیب بین نوجوانان کنجکاوی و علاقه به ارتباط با جن هست و نوجوانانی داریم که از همین طریق آسیب دیدند. من با یکی از این‌ها مصاحبه کردم گفت معلم دینی ما درباره جن صحبت کرد، در اینترنت جست‌وجو کردم و کتاب‌های علوم غریبه گرفتم و دستوراتش را انجام دادم، چیز‌هایی دیدم برای جالب بود مثلا برایم پول می‌آوردند، ولی بعدا دچار حالت‌های خطرناکی شده بود.

انجام برخی گناهان مثل دروغ نیز موجب این مسئله است مثلا قرآن می‌فرماید: «تَنَزَّلُ عَلَى کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ». خشم و غضب، ترک نماز، ترس شدید، عدم رعایت برخی آداب زندگی اسلامی که در روایات بیان شده است نیز زمینه‌ساز تصرف شیطان است.

در منابع دینی ما اینگونه است اگر فردی دچار این آسیب شد امکان نجات دارد. در دستورات اسلامی برای اینکه فرد به درمان پایدار برسد باید چهار رکن را رعایت کند که در روایات بیان شده است. ما روایات بسیاری در این زمینه داریم که برای مردم تبیین نشده لذا سراغ جنگیر و عرفان‌های نوظهور می‌روند. این دستورات درمانی در دو دسته‌بندی کلی قابل بیان است. اول امور عبادی شامل آیات قرآن و اذکار. دوم یکسری آداب زندگی مثلا شخصی به امام صادق (ع) از این مسئله شکایت کرد و گفت فرزندم توسط جنیان آزار می‌بیند، حضرت توصیه کرد به او سیب بده. رکن دوم بستن روزنه‌ها است باید بینش شخص اصلاح شود و آخرین راه این است که شخص از عباد الله شود. این اجمال بحث من بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر:۴۱۴۸۵۹۴، iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین