پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
دو جریان فکری اسما مسلمان و ایرانی با دو خواستگاه سیاسی متضاد و کاملا غیر همسو با اهدافی غیرمتشابه، مسیری نسبتا مشترک را در تعامل با فلسفه نبوت ( یکی از اصول پنجگانه دین) در پیش گرفته و به دو طریق متفاوت قصد فروکاستن پیامبر رحمت و معنویّت به پیام‌آور قدرت و حتی خشونت را دارند! سوال اینجاست که چرا؟ در پاسخ باید گفت که برای گروه تندرو ، تحریف بعثت به بسط قدرت نبوی ،ارمغان آور بحث تداوم قدرت و جایگاه یابی است و برای گروه تقلیل گرا،تحریف بعثت به آموزه های اخلاقی،مشروعیت بخش تکاثرگرایی و توجیه کننده لاقیدی ها در کسب قدرت است.

شعارسال: در مباحثی که اخیراً در مجامع علمی یا شبه‌علمی در مورد شخصیت و منش پیامبر اکرم صورت گرفته، به دو نحله برمی‌خوریم:

چرایی فعالیت دو جریان سیاسی متضاد متمایل به تحریف پیامبر؟!

۱. فکری که اصرار دارد از پیامبر رحمت (آل عمران: ۱۵۹ و انبیا: ۱۰۷)، پیامبرِ قدرت بسازد و دین حنیف را عملاً به مذهب تحریف‌شده‌ی یهود تبدیل نماید و از اساس، هدف بعثت را بسط قدرت نبوی تعریف کند؛

۲. تفکری منبری که اصولاً همه‌ی آموزه‌های اخلاقی و زیست‌مدارانه و عرفیِ دین را فرع دیگر مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام می‌نشانَد؛ تا جایی که بر حدیث فوق خدشه می‌آورَد.

نکته این‌جاست، که این دو تمایلِ فکری، ظاهراً دو خاستگاه کاملاً متقابل سیاسی دارند و در حوزه‌ی سیاست، یکدیگر را برنمی‌تابند و بلکه پنجه‌درپنجه‌ی هم‌اند؛ و، اما جالب آن که هردو از دو مسیر به یک مقصد می‌رسند و آن، فروکاستن پیامبر رحمت و معنویّت به پیام‌آور قدرت و حتی خشونت است!

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اعتماد، تاریخ انتشار: 18بهمن1402، کدخبر: 650974، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین