پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
​نامه دوم امام خامنه ای (مدظله العالی) به جوانان کشورهای غربی به ظاهر در خصوص حملات اخیر فرانسه نوشته شده است، اما بنظر می آید که تحلیل این نامه فقط در بعد سیاسی و با نگاهی کوتاه بین باعث اشتباه در تحلیل میشود و عمق مطلب قطعا درک نخواهد شد.

شعارسال : نامه دوم امام خامنه ای (مدظله العالی) به جوانان کشورهای غربی به ظاهر در خصوص حملات اخیر فرانسه نوشته شده است، اما بنظر می آید که تحلیل این نامه فقط در بعد سیاسی و با نگاهی کوتاه بین باعث اشتباه در تحلیل میشود و عمق مطلب قطعا درک نخواهد شد.

برخی پژوهشگران و کارشناسان سیاسی و مذهبی معتقدند که نامه های اخیر ولی امر مسلمین جهان را باید از بالا و در مقیاس تمدنی تحلیل کرد.

در یادداشت پیش رو سعی داریم تا با اشاره به مقدماتی و همچنین تحلیل شکل و محتوای نامه دوم ولی امر مسلمین به کارهایی که باید توسط مسئولان،نخبگان وعموم انجام شود اشاره کنیم.

اساسا تمدن ها از یک اندیشه مبنایی شروع شده و با ترویج و فراگیر شدن آن اندیشه، به مرور زمان نظام های سیاسی، فرهنگی و آموزش، اقتصادی در یک جامعه شکل می گیرد.

به طور مثال تمدن غرب که از اواخر قرن 18 پایه های فکری خود را ترسیم کرد،هم اکنون در حال زوال است وزندگی انسان ها را حول اندیشه مبنایی خود یعنی اومانیسم یا انسان خدا پنداری شکل داده است. پر واضح است که نظام های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی انسان ها مبنی بر انسان گرایی است. ریشه تمام مشکلات اجتماعی اعم از طلاق، خشونت های اجتماعی، فسادهای اقتصادی و اخلاقی و غیره ناشی از همین اندیشه است که به مدت دویست سال در جهان بسط داده شده است. چراکه در تمام ناهنجاری های نام برده شده افراد فقط میل شخصی خود را ملاک درست یا نادرست بودن مسائل قرار می دهند و دیگر ایثار در زندگی خانواده ها ارزش خود را از دست می دهد و افراد وقتی به امیال شخصی خود در قالب خانواده نمی رسند یا به طلاق رو می آورند و یا دچار سایر ناهنجاری های اجتماعی می شوند. هم اکنون نیز حامیان تمدن غرب در حال تلاش برای همه گیر کردن این اندیشه هستند.

تلاش برای نفوذ در حوزه آموزش و پرورش، انحصار در تولید کارتون و فیلم همه و همه برای جهت دهی به اذهان عمومی برای نهادینه شدن اندیشه تمدن غربی است. رهبری نیز در نامه دوم خود به جوانان غربی با بیان " من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقّی میکنم" این مسئله را مورد اشاره و دقت قرار می دهند. به طوریکه پس از چند ساعت از انتشار نامه دوم، این جمله رهبری در شبکه های اجتماعی عرب زبانبیشترین بازنشر را داشته است.

محل درگیری اصلی انقلاب اسلامی ایران با غرب و در رأس آن آمریکا نیز در همین نقطه است که آنها انسان را خدای روی زمین می انگارند و انقلاب اسلامی انسان را خلیفه خدا روی زمین! پر واضح است که اندیشه انسان خداپنداری یا انسان گرایی به تضاد منافع انسان ها در حوزه فردی و همچنین اجتماعی می انجامد. به طور مثال تصور کنید شهرهای پیشرفته و به ظاهر متمدن امروز دنیا خالی از دوربین های مدار بسته جهت کنترل افراد باشند! آیا باز مردم انقدر متمدن باقی می مانند؟! اخیرا فیلم هایی از جمعه سیاه در آمریکا منتشر شد که به خوبی نشان می دهد که اگر مردم غربی را به زور کنترل نکنید هیچ حقی برای هم قائل نخواهند شد و آنهم دقیقا به دلیل همان میل شخصی و اصالت دادن به انسان به جای خدا است!

اما صرف نظر از مقدمه فوق، باید در نظر داشت که بسط اندیشه دینی در وهله اول و پس از آن عمق بخشی به آن منجر به یک عبور تمدنی و شکل گیری یک نظام تمدنی جدید می گردد.معتقدم که با شروع انقلاب اسلامی ایران، جرقه این نبرد به صورت ساختارمند آغاز شد و جامعه ایرانی در حال حرکت به سمت ارائه الگوی جدیدی در فضای سیاسی دنیا و بسط اندیشه دینی بود. یعنی در تمدن غربی اساس جامعه و سیاست به صورت دولت- ملت تعریف می شود اما در الگوی بومی ما توانستیم کارآمدی الگوی امام- امت را به جهانیان ارائه کنیم تا بتوانیم گام بزرگی به سمت زمینه سازی برای ظهور برداریم. البته بعد از رحلت حضرت امام (ره)، عده ای خواص پر نفوذ خواسته یا ناخواسته سعی در تضعیف این الگو داشتند و سعی داشتند کارآمدی آن را در جامعه مورد تردید قرار دهند.

اما نگارنده معتقد است که بعد از فتنه 88 اثبات کارآمدی الگوی امام- امت در جامعه شدت دوچندانی یافت. جامعه به خوبی درک کرد که ارکان اساسی مقاومت در برابر فشار های سیاسی، اقتصادی و غیره در داخل و خارج پیوند امام و امت بود. بدین ترتیب امام خارج از بازی های سیاسی به فکر منافع کشور و مردم بود و از طرفی مردم نیز بدون لحاظ جناح بندی های سیاسی سعی در پیش بردن منویات امام داشتند. اختلافات بین رئیس جمهور قبل و رئیس مجلس سابق و فعلی بار دیگر کارآمدی حضور ولی فقیه را اثبات کرد تا کشور بدون قطب بندی از کنار این حادثه نیز به سلامت عبور کند. فصل الخطاب قرار گرفتن امر امام خامنه ای ( مدظله العالی) در پرونده هسته ای نیزبه خوبی نشان داد که با پیوند امام و امت می توان جامعه را بدون تشنج به سمت اهداف خود پیش برد. هدف نگارنده از بیان این مثال ها این بود که در مقیاس تمدنی ما به جامعه داخل و خارج کشور نشان دادیم که پیوند امام و امت کاملا کارآمد و متناسب با نیازهای بشر است و دقیقا همین ارائه الگوهای جدید باعث دشمنی های غرب علیه ما شده است و خود می توانید قضاوت کنید که آیا به یک توافق هسته ای دشمن از ما دست می کشد؟! از طرفی تصور کنید که ما بتوانیم در حوزه اقتصاد نیز اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم و در حوزه اقتصاد نیز یک الگوی اقتصادی به کشورها ارائه کنیم. این یعنی فروپاشی غرب و شکل گیری یک الگوی جدید در دنیا. هرچند که عده ای از مسئولان داخلی اقتصاد مقاومتی را فقط برای پز دادن در مصاحبه ها و همایش ها استفاده می کنند اما اهمیت آن را می توان در نگاه دشمنان ما به خوبی درک کرد. اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارشی به قلم دکتر موشه افرات از مسئولان سابق وزارت اطلاعات این رژیم و از پژوهشگران ارشد سابق دانشکده اقتصاد لندن نوشت: راهبرد اقتصاد مقاومتی ایران از دیدگاه اقتصادی راهبردی نه تنها تاکنون توانسته تحریم ها را هضم کند بلکه حتی از شدت پیامدهای برخی از مشکلات سخت و دشوار که گریبان‌گیر لایه‌های مختلف اقتصاد و مردم شده بود بکاهد.

وی همچنین می نویسد: آیا تصاویر تیره ترسیم‌ شده از اقتصاد ایران واقعاً وضعیت اقتصاد کلان این کشور را بازتاب می‌دهند؟ گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول درباره ایران به ما امکان می‌دهند تا تصویر واضح‌تری از این کشور داشته باشیم. تحریم های اقتصادی وضع‌شده علیه ایران به طور بی‌سابقه‌ای در فاصله بین ماه‌های مارس و جولای ۲۰۱۲ ( سال مالی ۲۰۱۲-۲۰۱۳ ایران) تشدید شدند و ضربات سنگینی به ارتباطات بانکی و مالی، صادرات نفت، و حمل و نقل و بیمه دریایی این کشور وارد کردند. با این وجود، علی‌رغم کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های عمومی اما مجموع سرمایه‌گذاری ناخالص سالانه به لطف افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی با کاهش مواجه نشد.

به علاوه، میانگین کسری بودجه علی‌رغم کاهش درآمد صادرات نفت کمتر از ۱ درصد تولید ناخالص داخلی بود و حساب جاری تراز پرداخت‌ها از مازاد قابل‌توجهی برخوردار بود.

ارائه الگوهای کارآمد در حوزه های مختلف اعم از سیاست،اقتصاد و فرهنگ دقیقا به معنای آماده سازی اذهان برای ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) می باشد و این دقیقا وعده قرآن است.

اذا جاء نصر الله و الفتح، و رأیت الناس یدخلون فی دین الله أفواجا( نصر/1و2) . یعنی وقتی کارآمدی و فتح می رسد، مردم به صورت فوج فوج به دین خدا وارد می شوند.

البته لازم به ذکر است که ادعاهای فوق به معنای این نیست که ما در سال آینده و یا آینده نزدیک به آن خواهیم رسید بلکه هدف بیان شدت گرفتن حرکت به سمت آرمان های مدنظر انقلاب و فروپاشی تمدن غربی است.

بررسی شکل و محتوای نامه دوم امام خامنه ای (مدظله العالی) که از اهمیت فوق العاده مهم و کاربردی برخوردار است و همچنین وظایف مسئولان،نخبگان و عموم بخش دیگری از این نوشته است که در شماره دوم منتشر خواهد شد. ان شاء الله.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آناج ، تاریخ انتشار دوشنبه 09 آذر 1394 ، کد مطلب : 29021 : www.anaj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین