پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
ابتدای شامگاه جمعه بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر گفت حمله موشکی به مواضع گروه واگنر قربانیان زیادی در پی داشته است. کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند. از طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات تاکید کرد که نیرو‌های ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیرو‌های مسلح اوکراین هستند. به موازات این تحولات، منابع خبری روس گزارش دادند که «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است. طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری نیرو‌های پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی اطلاق می‌شود. شهر روستوف نیز شاهد آماده باش نظامی در برابر یک تهدید خارجی است. ویدئو‌هایی نیز از استقرار نیرو‌های ارتش در اماکن حساس مسکو و نیز مسدود شدن خیابان‌های منتهی به کرملین منتشر شد. آمریکا و کشور‌های غربی این گروه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

شعار سال: ساعاتی پس از این‌که کرملین رهبر گروه مزدور واگنر را به شورش مسلحانه متهم کرد، یوگنی پریگوژین، موسس و رهبر این گروه روسی، در روز شنبه گفت جنگ‌جویان واگنر از مرز اوکراین به روسیه عبور کرده و آماده‌اند تا «آخر راه» مبارزه علیه ارتش مسکو پیش بروند.

ادعای تصرف روستوف روسیه توسط گروه مزدوران واگنر و متحد سابق پوتین
در این شرایط، به نوشته خبرگزاری رویترز، از آن‌جایی که به نظر می‌رسید درگیری طولانی مدت بین پریگوژین و فرماندهان ارشد نظامی کرملین به اوج خود رسیده، سرویس امنیتی FSB روسیه یک پرونده جنایی علیه او باز کرده است. این سازمان از نیرو‌های شرکت نظامی خصوصی واگنر خواسته تا دستورات او را نادیده گرفته و او را دستگیر کنند.

رئیس گروه مزدوران واگنر ادعا می‌کند که نیروهایش کنترل تمام سایت‌های نظامی روستوف-آن-دون روسیه را به دست گرفته اند.

به گزارش رویترز، یوگنی پریگوژین در یک پیام ویدئویی جدید می‌گوید که تمام سایت‌های نظامی در شهر روستوف-آن-دون روسیه تحت کنترل گروه مزدور واگنر است.

رئیس واگنر همچنین در این ویدئو که در تلگرام منتشر شده است، می‌گوید که او و افرادش در مقر نظامی منطقه جنوبی در روستوف-آن-دون هستند.

پریگوژین می‌گوید که این مانعی برای «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین نیست.

پریگوژین، که زمانی متحد پوتین بود، در ماه‌های اخیر درگیری شدید فزاینده‌ای با مسکو داشته است. اوایل روز جمعه، به نظر می‌رسید که او از مرز‌های جدیدی عبور کرده و گفت که منطق کرملین برای حمله به اوکراین، که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، بر اساس دروغ‌های مقامات ارشد ارتش در حال انجام است.

واگنر در ماه گذشته عملیات تصرف باخموت اوکراین را برعهده داشت، که بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در ۱۰ ماه گذشته بوده است. پریگوژین از موفقیت خود در میدان جنگ برای انتقاد از رهبری وزارت دفاع استفاده کرده است. او ماه‌ها آشکارا وزیر دفاع سرگئی شویگو و ژنرال ارشد روسیه، والری گراسیموف را به بی‌کفایتی متهم کرده است.

هم‌چنین سپهبد ارتش ولادیمیر آلکسیف درخواستی ویدیویی صادر کرد که در آن از پریگوژین خواست تا در اقدامات خود تجدید نظر کند. وی گفت: «تن‌ها رئیس جمهور حق تعیین رهبری عالی نیرو‌های مسلح را دارد و شما در صدد تعدی به اختیارات او هستید.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت حکایت گیلان، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۲، کدخبر:۱۵۴۰۹، hekayatgilan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین