پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
نظام های امنیتی در دنیا بنا بر نوع وظیفه مندی سازمانی خود نیازمند ساختمان هایی برخوردار از شرایط خاص هستند. ساحتمان هایی که بحث نفوذ ، شنود ، تماس بین فردی،ارتباطات سطح بندی شده درون سازمانی، ارتباط با محیط پیرامون و محرمانگی نوع رفت و امد ها ، اشرافیت سایر ساختمان ها بر این ساختمان ، ورودی و خروجی های چندگانه ، کاهش احتمال حملات فیزیکی به ساختمان ، اثرات ترافیک بر ساختمان ، اثرات جریان باد بر ساختمان و آمادگی برای حملات شیمیایی احتمالی ،مقاوم در برابر بلایای طبیعی، خود اتکایی آب و برق برای تاب آوری در مدتی معین ، شرایط خاص سیستم فاضلاب ساختمان ، نوع معماری داخلی و فضاهای اختصاصی و تخصصی مورد نیاز و غیره باید در انها مورد توجه قرار گرفته باشد. برای کاهش ضربه پذیری ، تا جای ممکن از تمرکز نیروها در ساختمان های مجتمع شکل و برج مانند پرهیز شده و عموما ساختمان ها هم بشکلی ناشناس ، فعالیت می کنند. متن زیر، به ده ساختمان امنیتی متمرکز دنیا اشاره دارد.

شعارسال: سازمان‌های جاسوسی رمزآلود بودن را از طریق معماری خود منتقل می‌کنند. هر مجموعه دارای اسرار منحصر به فردی است. در ادامه به ده مورد از مقر‌های جاسوسی جهان اشاره خواهیم کرد.

۱-MI ۶، سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا، لندن، انگلستان

 به نقل از اسپای اسپیس، مقر ام‌ای سیکس بر فراز رودخانه تیمز با نمایش در چهار فیلم از مجموعه فیلم‌های مامور ۰۰۷ جینمز باند که با چشم طلایی (۱۹۹۵) آغاز شد هنجار‌های مخفیانه را زیر پا می‌گذارد و موقعیت خود را به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین مقر‌های جاسوسی در جهان تثبیت می‌کند. "تری فارل" معمار آن بنا در ابتدا ساختمانی تجاری با حال و هوای "دهکده‌ای شهری" را تصور کرده بود که بعدا به قلعه‌ای با دیوار‌ها و پنجره‌های ضد گلوله و ضد بمب و تجهیزاتی برای جلوگیری از استراق سمع الکترونیکی تبدیل شد. این مقر در سه بلوک بنا شده که از طریق حیاط، دهلیز و شیشه‌های سبز رنگ به یکدیگر متصل شده اند. این ساختمان  در میان گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی در مورد همسایه‌ها موضوع هشدار‌های امنیتی بوده است. به نظر می‌رسد یک آپارتمان مجلل ۱.۲ میلیون پوندی متعلق به مسکو در همان حوالی مشرف به مقر ام‌ای سیکس واقع شده و این احتمال وجود دارد که از رفت و آمد افراد به مقر تحت نظر مطلع شده باشد.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۲-خانه نیویورک

یک آسمان خراش بدون پنجره و ۲۹ طبقه‌ای در بخش پایین منهتن مرکز جاسوسی و استراق سمع الکترونیکی آژانس امنیت ملی امریکاست که از معرض دید عموم پنهان شده است. این بنا که یک غول بتنی و گرانیتی با سبک معماری بروتالیستی محسوب می‌شود زمانی توسط شرکت تلفن نیویورک AT&T اشغال شده بود. آن بنا دارای سه سطح زیر زمین است و توانایی مقاومت در برابر انفجار اتمی را دارد. براساس گزارش "اینترسپت" جان کارل وارنک و همکاران اش معماران آن بنا قصد داشتند آنجا را به یک قلعه قرن بیستمی تبدیل کنند. آن مقر به احتمال زیاد برای تماس‌های تلفنی، فکس و داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا بر گزارش‌ها ساختمان پلاک ۳۳ خیابان توماس علاوه بر فناوری روز مواد غذایی کافی برای زنده نگه داشتن ۱۵۰۰ نفر در صورت وقوع بروز فاجعه به مدت دو هفته را در خود جای داده است. به نظر می‌رسد دست کم هشت مرکز مشابه دیگر آژانس امنیت ملی در سراسر ایالات متحده وجود دارند از جمله یک سایت فوق سری در یوتا.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان


۳- سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا، کانبرا، استرالیا

مقر سرویس امنیت ملی استرالیا (ASIO) قرار بود ۶۸۰ میلیون دلار استرالیا (۴۵۵ میلیون دلار آمریکا) هزینه داشته باشد. در سال ۲۰۱۴ میلادی یک سال پس از افتتاح رسمی آن مرکز کارکنان آن هنوز به آنجا نقل مکان نکرده بود. برنامه‌های تلویزیونی در استرالیایی گزارش دادند که نقشه‌های آن ساختمان در جریان یک حمله سایبری به سرقت رفته بودند که هکر‌های دولتی مقصر آن بوده اند. پیش از آن نیز "جان بلکسلند" مورخ که آثاری را با تمرکز بر دستگاه امنیتی استرالیا نوشته فاش ساخته بود که شوروی نیز در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با هزینه‌ای که برآورد آن غیرممکن بود به سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا نفوذ کرده بود.

یک خزانه اسرار در زیرزمین آن ساختمان واقع شده است. در گزارشی رسانه‌ای که در استرالیا منتشر شده بود خبرنگاری که بازدیدی نادر از آن مقر داشت نوشته بود که در آن مقر به معنای واقعی کلمه می‌توان صدای سوزن در شیشه‌ای را در طرف دیگر اتاق شنید. اشاره شده در آن مرکز آزمایش بر روی دستگاه‌های شنود بسیار حساس صورت می‌گیرد. تکنسین‌های سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا با جدا کردن قطعات یک دستگاه و آوردن آن قطعات به دفتر و سپس مونتاژ مجدد آن دستگاه به گونه‌ای که دست نخورده به نظر برسد تمرینات خود را انجام می‌دهند. این تمرین به آنان اجازه می‌دهد تا اشکالات را پیدا کنند.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۴-مقر سیا، لانگلی، ویرجینیا

مرکز آموزشی سیا در لانگلی واقع شده است. هریسون و آبراموویتز طراحان آن مرکز بودند. با این موجود، انتظار نداشته باشید که نقشه‌های آن مقر را بیابید. "مکس آبراموویتز" معمار در سال ۱۹۷۸ میلادی گفته بود:"ما همه چیز را به سیا تحویل دادیم. از نقشه‌های کار گرفته تا هر تکه کاغذ". سپس طراحان سیا بر سایر موارد نظارت داشتند. ورودی اصلی مقر جدید در طبقه چهارم است که در آن یک سقف نورگیر بزرگ وجود دارد. در اطراف محوطه سالنی به شکل ایگلو دهه ۱۹۵۰ میلادی، یک موزه خصوصی، یک گالری هنری، یک کتابخانه ۱۲۵۰۰۰ کتابی و یک کافه استارباکس را خواهید دید که در آن کسی جرات نمی‌کند نامی از مشتریان بپرسد.

در آن مقر جاسوسی در سال ۲۰۲۲ میلادی یک باشگاه ورزشی نیز افزوده شد تا کارکنان سیا بتوانند برای حفظ تناسب اندام خود ورزش کنند. یک انجمن نیز فعالیت کارکنان در لیگ‌های ورزشی فوتبال، والیبال، سافت بال و بسکتبال را سازماندهی می‌کند.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۵-مقر آژانس اطلاعات فدرال آلمان، برلین، آلمان

زمانی که آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND) مقر جاسوسی خود را با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۱۲ سال پس از آغاز ساخت ان بنا افتتاح کرد به ساخت بزرگترین مرکز اطلاعاتی روی زمین با ردپایی به اندازه ۳۶ زمین فوتبال به خود بالید. اگر به داخل آن مقر دعوت شده باشید حتی به همراه بردن گوشی تلفن همراه و لپ تاپ خصوصی یا چک کردن ایمیل‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی خود در آنجا نیز فکر نکنید. بنا به گزارش وب سایت آژانس اطلاعات فدرال آلمان آن بنا از بتن و فولاد ساخته شده و دارای ۱۴ هزار پنجره و ۱۲ هزار در است.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۶- GCHQ، چلتنهام، انگلستان

مقر GCHQ که به دلیل منحنی‌های موجود ملقب به دونات است همتای بریتانیایی آژانس امنیت ملی امریکا درعرصه جاسوسی الکترونیکی است. ستاد ارتباطات دولت با عنوان مخفف GCHQ یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی با هدف شنود الکترونیک و تضمین اطلاعات به نیرو‌های مسلح بریتانیا و دولت بریتانیا است. ستاد این سازمان دولتی در ساختمان دونات در شهر چلتنهام در استان گلاسترشر در جنوب غربی انگلستان است. مسئول ستاد ارتباطات دولت، وزیر امور خارجه و مشترک‌المنافع بریتانیا است، اما بخشی از وزارت امور خارجه بریتانیا نیست و اداره کننده آن جایگاه دبیر دائمی دارد. در سال ۲۰۱۳ میلادی ستاد ارتباطات دولت به دلیل افشاگری‌های جاسوسی گسترده ادوارد اسنودن کارمند پیشین آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ادوارد اسنودن فاش کرد که ستاد ارتباطات دولت در حال گردآوری همه ترافیک اینترنتی و تماس‌های تلفنی در بریتانیا از طریق برنامه تمپورا بوده است.

در این مقر سایبری و امنیتی در بریتانیا هکرها، متخصصان عرصه فناوری، مترجمان و فعالان سایبری هنر و فنون خود را تمرین می‌کنند. بنا بر گزارش‌ها مرکز مدیریت رویداد‌ها ۲۴ ساعته در مرکز این عملیات قرار دارد و آماده هماهنگی واکنش بحران به حملات تروریستی است. به عوامل امنیتی در آن مقر هشدار داده شده که مکالمات حساسی در آنجا نداشته باشند. در نزدیکی آن مقر یک شعبه استارباکس نیز واقع شده که کارکنان مقر به آنجا سر می‌زنند.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۷- لوبیانکا، مسکو، روسیه

ممکن است کا گ ب از بین رفته باشد، اما نام لوبیانکا کماکان باقی مانده است. لوبیانکا که توسط "الکساندر ایوانوف" در سال ۱۸۹۷ طراحی و در دهه ۱۹۴۰ میلادی تکمیل شد با دیوار‌های سبز کم رنگ با کف پوش پارکت در اصل مرکز یک شرک بیمه بود. بنا بر گزارش‌ها اکنون مرکز امنیت ارتباطات و سرویس گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در آنجا واقع شده است. علاقمندان جنگ سرد ممکن است به یاد آورند که واسیلی میتروخین ۳۰۰ هزار پرونده کا گ ب را از لوبیانکا به سرقت برده و به دستگاه امنیتی بریتانیا پناه برده بود.

زندان سابق کا گ ب در زیرزمین لوبیانکا واقع شده بود. سیمئون ویلنسکی زندانی سابق سکوت آزاردهنده را این گونه توصیف می‌کند که نگهبانان در آنجا اجازه صحبت کردن نداشتند. چیزی که کمتر در مورد لوبیانکا شناخته شده آن است که آن مقر یک موزه کا گ ب را در خود جای داده است. بازدید از آنجا تنها با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است و طبق گزارش‌ها آنجا مملو از تبلیغات دوران جنگ سرد است. براساس گزارش‌ها چندین سلول زندان در میان آن نمایشگاه‌ها واقع شده اند.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۸-وزارت امنیت دولتی چین

وزارت امنیت دولتی چین (MSS) آژانس پلیس مخفی مسئول امور خارجی و ضد جاسوسی و یکی از بزرگترین و مخفی‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی در جهان است. گمان می‌رود که آن نهاد بیش از ۱۰۰ هزار نفر را استخدام کرده که ۱۰ هزار نفر از آنان به طور مستقیم به مقر آن وزارتخانه موسوم به MSS HQ که گزارش شده در ناحیه هایدیان در شمال شرق پکن واقع شده وابسته هستند. وزارت امنیت دولتی چین هم چنین دارای شعب نیمه خودمختار در تمام سطوح دولتی از دولت‌های استانی و شهرستانی تا سطوح پایین‌تر است.

طبق گزارشی منتشر شده وزارت امنیت دولتی چین هم چنین از طریق چندین سازمان پیشتاز فعالیت می‌کند تا فعالیت‌های جاسوسی خود را پنهان کند، اما تایید این اطلاعات کار دشواری می‌باشد. ما می‌دانیم که وزارت امنیت دولتی چین از حساب کاربری خود در پلتفرم وی چت (WeChat) برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. برای مثال، وزارت امنیت دولتی چین در سال ۲۰۲۳ میلادی از کل جامعه خواسته بود تا با استفاده از دستورالعمل‌های دقیق درباره نحوه و مکان گزارش فعالیت‌های مشکوک جاسوسی در تلاش‌های ضد جاسوسی چین مشارکت کنند.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۹- سازمان امنیت کانادا، اتاوا، کانادا

مقر سازمان امنیت کانادا (CSE) که با هزینه ۱.۲ میلیارد دلاری ساخته شده از سوی متخصصان امنیت سایبری به عنوان "کاخ جاسوسی" یاد می‌شود. گزارش‌های خبری از وجود پلکان‌های بزرگ و آتریوم‌های سر به فلک کشیده در آن مرکز خبر می‌دهند. گفته شده مساحت آن مقر ۷۷۵ هزار متر مربع است. هم چنین گفته شده یک زمین والیبال شنی برای کارکنان آن مرکز نیز در نظر گرفته شده است.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

۱۰-آژانس ملی اطلاعات مکانی، سنت لوئیس، میزوری

آژانس ملی اطلاعات مکانی که به اختصار NGA نامیده می‌شود سازمانی آمریکایی است که توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و آژانس اطلاعاتی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می‌شود. وظیفه اصلی آن آژانس جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات مکانی به منظور پشتیبانی از امنیت ملی ایالات متحده است. شما ممکن است به جاسوسان آژانس ملی اطلاعات مکانی فکر نکنید، اما آنان قطعا به شما فکر می‌کنند و امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ میلادی این کار را از مقر تازه غربی خود با هزینه ۲ میلیارد دلاری انجام دهند جایی که در آن نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای را تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

این کار در ظاهر ممکن است جذاب به نظر نرسد، اما در نظر داشته باشید که این آژانس ملی اطلاعات مکانی بود که محل اقامت بن لادن را شناسایی کرده و به جستجوی شواهد عملیات جنگی روسیه در اوکراین کمک کرده است. تاکنون افتتاح مقر تازه آن آژانس با تاخیری دو ساله همراه بوده است. هم چنین، برنامه‌ای در نظر گرفته شده توسط آژانس یک منطقه طبقه بندی نشده را شامل می‌شود تا افراد عادی نیز بتوانند بر روی نقشه ها، فرآیند‌ها و فناوری کار کنند. کارکنان آن آژانس عادت دارند در انباری بدون پنجره و ۱۰۰ ساله کار کنند بنابراین، فرصت دیدن نور روز برای شان آرامش بخش خواهد بود.

آشنایی با ۱۰ ساختمان دستگاه‌های امنیتی جهان

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 25دی1402، کدخبر: 699193، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین