شعارسال: سرهنگ رابعه جوانبخت درباره تصادفات عابرین پیاده گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده، در بزرگراهها بیشترین تصادفات فوتی رخ میدهد که در این میان، ۴۱ درصد فوتیان تصادفات، عابرین پیاده هستند.
وی با اشاره به بزرگراههایی که بیشترین تصادفات فوتی را دارند؛ افزود: بزرگراه آزادگان رتبه اول تصادفات عابرین پیاده را داراست و بعد از آن، بزرگراه آیت الله سعیدی و بعد از آن بزرگراه شهید همت سه محور بزرگراهی در بحث تصادفات عابرین پیاده هستند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار بالای فوتیان عابر پیاده، ادامه داد: قاعدتا عابرین پیاده نبایددر عرض بزرگراهها تردد داشته باشند، ولی این موضوع هم قابل توجه است که برخی از بزرگراههای شهر تهران به گونهای طراحی شده که پر تردد هستند و در کنار آنها مراکز درمانی وجود داردند و نیاز به تردد عابرین پیاده دارند.
جوانبخت گفت: عابرین پیاده باید به خاطر داشته باشند که فقط باید از پلهای عابر پیاده و از زیرگذرها تردد کنند؛ حتی اگر این دور بودن آنها به قیمت پیاده روی زیاد باشد، ولی این موضوع ارزش آن را دارد که جان آنها حفظ شود.
وی افزود:رابطه مستقیمی بین از دست دادن نور خورشید و تصادفات عابرین پیاده وجود دارد. هر چقدر ما نور خورشید را از دست بدهیم حتی اگر تردد عابرین پیاده هم کم باشد، ولی فراوانی تصادفات فوتی و جرحی آنها افزایش پیدا میکند و این موضوع فقط به خاطر این است که عابرین پیاده از سوی رانندگان دیده نمیشوند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بنابراین بر اساس تحلیلهای ما، از ساعت ۲۰ تا ۲۴، بیشترین تصادفات فوتی عابرین پیاده در بزرگراهها رخ میدهد بنابراین نکته مهم این است که عابرین پیاده حتما در مواقع تاریکی هوا از لباسهای روشن بپوشند. همچنین استفاده از لباسها و کفشهایی که نوار شبرنگ دارند و به بهتر دیده شدن کمک میکند؛ توصیه میشود.
جوانبخت گفت:عابرین پیاده باید خود را در جایگاه راننده ببیند که با آن سرعتی که حرکت میکنند آیا واقعا عابر پیاده را در بزرگراه میبیند؟
وی افزود:باید بگوییم خیلی از بزرگراهها دارای روشنایی کافی و لازم نیستند و دید راننده فقط و تنها معطوف به نور و روشنایی چراغهای جلوی خودروی خود است و کل وسعت و میدان دید او در واقع فضای جلویی خودرو و محدوده آن میشود.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:اگر در این شرایط عابر پیادهای در جلوی این خودرو حرکت کند یقینا راننده دید کافی را ندارد و باعث برخورد با عابر میشود؛ اما رانندگان چطور میتوانند این شرایط را مدیریت کنند؟ جواب این است که میبایست سرعت خود را کاهش دهند. وقتی سرعت شما پایین بیاید به راحتی میدان دید راننده خوب میشود و میتوانید به راحتی موانع را دیده و به موقع تصمیم گیری کنند.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
سرهنگ رابعه جوانبخت با ۲۵ سال سابقه فعالیت تخصصی، فارغالتحصیل اولین دوره دانشکده افسری پلیس زن بعد از انقلاب اسلامی (۱۳۷۸) است که از طریق کنکور سراسری جذب دانشکده افسری شده است. او بعد از گذراندن آموزشهای عمومی، سال ۱۳۸۲ در رسته راهنمایی و رانندگی فارغالتحصیل و از همان ابتدا به عنوان کارشناس تصادف در ادارات راهنمایی و رانندگی مشغول به کار شد.
برخلاف تصوات عامه، افسران باسابقه زیادی در پلیس راهور تهران حضور دارند، اما از حدود یک سال قبل خانمی با درجه سرهنگی بر صندلی ریاست اداره تصادفات تکیه زده و با دقت زنانهاش همه تصادفات رخ داده در تهران را تحت نظر دارد. سرهنگ رابعه جوانبخت، ۴۵ ساله، دارای مدرک فوقلیسانس روانشناسی و رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران.
بعد از فارغالتحصیلی در دانشگاه، کار پژوهش را شروع نموده و همزمان با تعدادی از همدورهایها نشریه تخصصی پلیس زن را برای نخستین مرتبه منتشر کردند. بعد از مدتی در منطقه۸پلیس راهور بهعنوان رئیس تصادفات مشغول بهکار شد و وظیفه بررسی کروکیهای ترسیمی را بر عهده داشت. درجهاش سروان بود و به لحاظ درجهای پایینتر، اما به لحاظ جایگاه از همکاران آقایی که مراجعه میکردند بالاتر بود. در ادامه هم رئیس اداره تصادفات منطقه ۴شد که منطقه وسیعی بود و از بومهن تا پاسداران را شامل میشد. روز اول به دفتر رئیس منطقه رفت و احترام نظامی گذاشت، اما رئیس اصلا سرش را هم بالا نیاورد. این برخورد باعث شد ابتدا از کار در آنجا انصراف دهد و...، اما در ادامه، رابطه خوبی با رئیس پیدا کرد و کارش را در آنجا ادامه داد.
در نخستین صحنه تصادف فوتی که همراه با رئیس شان رفته بودند، صدای بیسیم جناب سرهنگ را شنید. از مرکز با دوربین صحنه را میدیدند. گفتند جناب سرهنگ این خانم چهکار دارد که رفته بالای سر جنازه. بکشیدش کنار. رئیس گفتند که ایشان سروان جوانبخت، رئیس تصادفات منطقه و در حال بررسی صحنه هستند و مرکز عذرخواهی کرد.
زمانی که سردار رحیمی، فرمانده راهور تهران بودند ایشان را صدا کردند و گفتند برای اخبار راهور میخواهیم از شما استفاده کنیم. چون هم دانش کار را دارید و هم بیانتان خوب است. مدتی آموزش دیدند و بعد از مدتی چندین برنامه خبری زنده در شبکههای مختلف تلویزیون داشتند و گویندگی به شغل دوم ایشان تبدیل شد. حدود ۶سال این کار را انجام دادند و مرحومه آزاده نامداری مستندی از یک روز زندگی ایشان ساخت که بازتاب خوبی داشت.
بعد از مدتی جانشین اداره تصادفات شدند و در ادامه به سمت رئیس مرکزصدور مجوز فعالیتهای عمرانی منصوب گردیدند که در هرجای تهران قرار بود حفاری و کار عمرانی شود باید مجوز آن را صادر میکردند. این نخستین بار بود که مجوزهای پلیس با امضای یک خانم صادر میشد. از بهمنماه سال ۱۴۰۱هم رئیس اداره تصادفات تهران بزرگ شده اند.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون