پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
ستاد اجرایی فرمان امام، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی ایران است که نه در فهرست شرکت‌های خصوصی جا می‌شود و نه زیرمجموعه نهادهای دولتی. بعد از تشر مقام معظم رهبری به وزیر نفت درخصوص استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی ، توجه و تمرکز افکار عمومی به قابلیت ها و داشته های اقتصادی ستاداجرایی فرمان امام جلب شد. ستادی که در شرایط حاضر بی شباهت به ابرکارتل اقتصادی در کشور نیست.

شعارسال: در روز‌های اخیر، در رسانه‌ها ویدئویی منتشر شد که از چندین جهت مختلف اهمیت زیادی دارد، اما در این ویدئو چه حرف‌هایی رد و بدل می‌شود که توانست در رسانه‌ها توجه زیادی به خودش جلب کند؟

ویدئو به بخشی از بازدید چند روز پیش رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی و غرفه مربوط به شرکت ملی نفت مربوط می‌شود.

وقتی از آن‌ها درباره میدان نفتی یاران و نحوه بهره‌برداری از آن سوال می‌شود، خجسته‌مهر معاون وزیر نفت می‌گوید که بهره‌برداری از این میدان برعهده شرکت پرشیا است؛ و جواد اوجی هم در ادامه می‌گوید که این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است و فاز یک و دو بهره‌برداری از میدان نفتی یاران در قراردادی مجددا به ستاد سپرده شده است.

اینجاست که آن‌ها تذکر می‌گیرند که باید کار را به بخش خصوصی بسپرند. اوجی با شتاب می‌گوید که کار دست بخش‌خصوصی است. اما رهبری به آن‌ها گوشزد می‌کنند: ستاد اجرایی که بخش خصوصی نیست!

ستاد اجرایی فرمان امام، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی ایران است که نه در فهرست شرکت‌های خصوصی جا می‌شود و نه زیرمجموعه نهاد‌های دولتی. این مجموعه مالک چند ده شرکت بزرگ و بنیاد مهم اقتصادی است.

آشنایی با شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی

ستاد اجرایی به صورت ویژه در حوزه نفت مالک نزدیک به ۱۰ شرکت نفتی است. از جمله همین شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا که ستاد اجرایی مالک صددرصد سهام آن محسوب می‌شود.

این شرکت در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز، ارائه خدمات حفاری، فنی، مهندسی و جانبی نفت و گاز، همچنین احداث خطوط لوله انتقال فعالیت می‌کند و عمر چندان بلندی ندارد. پرشیا فعالیتش را از سال ۸۹ شروع کرده و زیرمجموعه گروه توسعه انرژی تدبیر به حساب می‌آید.

شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی

«گروه اقتصادی تدبیر» یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی است. گروه «توسعه انرژی تدبیر» یکی از هلدینگ‌های تخصصی زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» است. گروه «توسعه انرژی تدبیر»، سهامدار بسیاری از شرکت‌های مهم حوزه انرژی است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«نفت پارس» (۷۵ درصد)، «بازرگانی نفت پارس» (۱۰۰ درصد)، «نفت و گاز پرشیا» (۱۰۰ درصد)، «حفاری شمال» (۱۰ درصد)، «شیمیایی مدیران شیمی» (۱۰۰ درصد)، «پالایش نفت هرمز» (۸۰ درصد)، «پتروشیمی قائد بصیر» (۸۰ درصد)، «حفاری تدبیر» (صددرصد)، «ری نیرو» (۱۰۰ درصد).

هلدینگ دیگر «گروه توسعه اقتصادی تدبیر»، شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» است که بخشی از سهام مخابرات را خرید و شرکت «مبین وان» را در زیر مجموعه اش دارد. شرکت تخصصی «توسعه صنعت و معدن تدبیر»، «شرکت سرمایه گذاری تدبیر»، «شرکت دارویی برکت»، و «گروه توسعه ساختمان تدبیر» از دیگر هلدینگ‌های تخصصی زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» است.

شرکت‌های بورسی وابسته به ستاد اجرایی

یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت است. این بنیاد یکی از بزرگترین بازیگران صنعت داروی کشور تلقی می‌شود. شرکت‌های البرز دارو، سبحان دارو، سبحان انکولوژی، تولیددارو، ایران دارو و کی بی سی، ۶ شرکت بورسی فعال در گروه دارویی هستند که زیرمجموعه گروه دارویی برکت به شمار می‌روند.

گروه توسعه ساختمان تدبیر از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی است و دارای چندین زیرمجموعه است که دو شرکت توسعه و عمران امید و ساختمانی بهساز کاشانه تهران از شرکت‌های بورسی وابسته به ستاد اجرایی محسوب می‌شوند.

ستاد اجرایی در صنعت انبوه سازی نیز فعال است مثلا شرکت سرمایه گذاری پردیس با نماد ثپردیس از شرکت‌های بورسی زیرمجموعه گروه توسعه ساختمان تدبیر، وابسته به ستاد اجرایی است.

در صنعت ارتباطات نیز شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی است که دو شرکت بورسی مخابرات ایران و مبین وان کیش را در دل خود دارد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کارخانه دار، تاریخ انتشار: 16بهمن1402، کدخبر: -، www.karkhanedar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین