پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۸۹۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹
محمدحسین ادیب ( اقتصاد دان) معتقد است که سیاست انقباضی آمریکا باعث کاهش قیمت مواد خام و از جمله نفت می شود و وقتی قیمت نفت ارزان شد ، ٩٠ درصد درآمد ارزی ایران که ناشی از صادرات مشتقات انرژی است کاهش می یابد . وقتی درآمد ارزی ایران کاهش یافت دلار در ایران گران می شود . در چنین حالتی بانک مرکزی باید سود سپرده را به شدت کاهش دهد تا دلار به این سبب گران نشود . اما بانک مرکزی ایران ، بدون توجه به اینکه نفت از بشکه ای بالای ٩٠ دلار به حدود ٧٠ دلار کاهش پیدا کرده همچنان به سیاست پرداخت سود سپرده با تورم ادامه می دهد به این خاطر هم دلار در داخل گران می شود .

شعارسال: متاسفانه دولت در ایران، سیاست انقباضی آمریکا را جدی نمی‌گیرد. سیاست انقباضی آمریکا باعث کاهش قیمت مواد خام و از جمله نفت گردیده و وقتی قیمت نفت ارزان شد ٩٠ درصد درآمد ارزی ایران که ناشی از صادرات مشتقات انرژی است کاهش می‌یابد. وقتی درآمد ارزی ایران کاهش یافت دلار در ایران گران می‌شود و نتیجه سیاست انقباضی آمریکا، گران شدن دلار در ایران است.

نادیده گرفتن اثرات سیاست انقباض اقتصادی دولت آمریکا روی افزایش قیمت دلار در ایران

در همه دنیا، سود سپرده بانکی حدود یک درصد است. اگر سود سپرده بانکی بیشتر از یک درصد باشد بانک‌ها نمی‌توانند این سود را پرداخت کنند و متوسل به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند تا سود سپرده بالاتر از یک درصد را پرداخت کنند. وقتی بانک مرکزی زیان بانک‌ها (از محل پرداخت سود سپرده اضافی) را با چاپ اسکناس پرداخت؛ تورم ایجاد می‌شود و تورم باعث افزایش مجدد نرخ ارز می‌گردد.

نتیجه گیری اینکه، وقتی آمریکا سیاست انقباضی در پیش گرفت دلار در ایران گران می‌شود و بانک مرکزی باید سود سپرده را به شدت کاهش دهد تا دلار به این سبب گران نشود. اما بانک مرکزی ایران، بدون توجه به اینکه نفت از بشکه‌ای بالای ٩٠ دلار به حدود ٧٠ دلار کاهش پیدا کرده همچنان به سیاست پرداخت سود سپرده با تورم ادامه می‌دهد به این خاطر هم دلار در داخل گران می‌شود.

در دولت یک نفر باید مسئول باشد تا مسیر حرکت اقتصاد جهانی را با مسیر حرکت اقتصاد داخلی تنظیم کند و چنین کسی وجود ندارد. این قاعدتاً باید وظیفه معاونت اقتصادی دولت باشد.

در ذیل شاخص تورم بیش از ٩٠ قلم کالا در بازار جهانی از لیست روزانه دوره فرصت‌های سرمایه گذاری و مهاجرت به خارج در اختیار مخاطب قرار دارد

تورم در بازار جهانی واکنشی به سیاست انقباضی آمریکاست.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعارسال / برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین