پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۹۳۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
سقف قرارداد‌های موقت در بهمن‌ماه سال ۹۸ به‌مدت ۴ سال تعیین شد. ازآن‌جا که قرار شد حداکثر مدت موقت از تاریخ ابلاغ آن تصویب‌نامه محاسبه شود، در نتیجه بهمن ماه امسال ۱۴۰۲ تمام کسانی که به‌مدت ۴ سال در کار موقت حضور داشتند باید قراردادشان به قرارداد دائم تبدیل شود. این در حالی است که شنیده می‌شود، برخی از کارفرما‌ها با عدم رد لیست بیمه برای یک ماه و طی فرآیند اخراج کارگر و جذب مجدد او در ماه بعد، قصد دور زدن این مصوبه را دارند. همچنین برخی از تحلیل گران می‌پرسند که منظور دولت از اجبار تبدیل وضعیت و تحمیل کارگر بر کارفرما چه بوده است؟ سنگی که در چاهی انداخته شده و صد‌ها عاقل باید تاوان اشتباهات گذشته را بدهند.

شعارسال: براساس آیین‌نامه فعالیت‌های غیر مستمر که در سال ۹۸ مصوب شد اگر افرادی بودند که آن زمان در فعالیت‌هایی به شکل قراردادی حضور داشتند و چهار سال از زمان همکاری‌شان در آن پیمان گذشته باشد، چون مدت چهار سال منقضی شده طبیعتاً قرارداد آن‌ها از حالت موقت خارج شده و نهایتاً تا هر زمانی‌که کار و پروژه تمام شود رابطه کارگری و کارفرمایی ادامه دارد و پس‌از آن منقضی خواهد شد؛ بنابراین بهمن ماه امسال ۱۴۰۲ تمام کسانی که به‌مدت ۴ سال در کار موقت حضور داشتند باید قراردادشان به قرارداد دائم تبدیل شود.

دایمی شدن قراداد موقت کارگران از بهمن ماه ۱۴۰۲ + هشدار به کارفرما‌ها و پیامد‌ها برای اشتغال کشور

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران دولت قبل نیز طبق ماده هفت قانون کار، سقف کار‌های موقت چهار سال تعیین شد. طبق قاعده آخرین فرصت دولت فعلی برای اجرا و ابلاغ این مصوبه همین بهمن‌ماه سال جاری است. چهار سال از تصویب این مطلب گذشته و سقف قانونی زمانی برای ابلاغ مصوبه دولت قبل پر شده است.

در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد جامعه ۱۵ میلیونی کارگران کشور، با قرارداد موقت کوتاه مدت حتی با قرارداد‌های سفید امضا، مشغول به کارند.

آنطور که ناصر چمنی، فعال کارگری می‌گوید: مطابق آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار، تمام کسانی که به مدت ۴ سال در کار‌های با ماهیت موقت حضور دارند باید قرارداد کارشان دائم شود و موعد اجرای این قانون بهمن ماه ۱۴۰۲ است.

ماه‌های پایانی سال برای بسیاری از کارگران قراردادی، روز‌های آمیخته با بیم و امید است. خیلی از آن‌ها این روز‌ها دغدغه تمدید یا پایان قرارداد کاری خود را دارند؛ کارگرانی که نبود ثبات در قرارداد‌های کاری شان باعث می‌شود همیشه با نگرانی کار کنند. قرارداد‌های کوتاه مدت و تهدید به عدم تمدید قرارداد و اخراج، از عوامل مهمی هستند که باعث شده نسل جوان کمتر به کار کردن در مراکز تولیدی و کارخانه‌ها تمایلی نشان بدهند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نورنیوز، تاریخ انتشار: 10بهمن1402، کدخبر: 162676، nournews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین