پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۴۳۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
سعید لطفی دبیر اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به رفتار بازار مسکن در بهار ١۴٠٣ گفت، با رشد نرخ دلار احتمال تکرار تجربه رکود تورمی در بازار مسکن در سال پیش روی وجود دارد. هرچند که این بازار در سه ماهه بهار بشکل سنواتی فاقد رونق کافی است، اما بنظر می رسد که افزایش قیمت دلار باعث انتقال تورم انتظاری ، تورم ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت ها و افزایش هزینه ساخت ( مصالح،کارگر، پروانه، قیمت زمین و ...) و تورم ناشی از افزایش قیمت دستیابی به اعتبارات (قیمت تمام شده برای بدست آوردن پول) بدلیل خواب دو ساله سرمایه در بخش مسکن، شود. این تورم ها، خود بسترساز ایجاد تورم رکودی در بازار مسکن خواهند شد.

شعار سال: در چند سال گذشته، بازار مسکن خیلی دیرتر از بازارهای موازی مثل طلا و ارز نسبت به تحولات اقتصادی واکنش نشان می داد. اما در یکی دو سال اخیر، شاهد آنیم که این اتفاق تغییر پیدا کرده و تغییر قیمت در بازارهای موازی، خیلی زود و سریع روی قیمت ملک نیز اثر می گذارد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن، ارتباط بین قیمت دلار و قیمت تمام شده مسکن در طول ۵۰ سال گذشته همواره یک به یک بوده و قیمت دلار به دو صورت تأثیر مستقیم و بلند مدت و دوم،تأثیر معکوس و  کوتاه مدت ، روی شاخص‌های مسکن از جمله قیمت آن تأثیر می‌گذارد و بر این قاعده ، تأثیر قیمت دلار بر مسکن پیرو وضعیت دو شاخص "مدت زمان صعود "و "دامنه رشد قیمت ارز" است. افزایش قیمت دلار به صورت ناگهانی در کوتاه مدت، بر بازار املاک به صورت معکوس تأثیر می‌گذارد، در حالیکه تاثیر واقعی رشد ارز بر بازار ملک، در بلندمدت خودش را نشان خواهد داد. هرچه دامنه زمانی رشد قیمت ارز طولانی‌تر باشد، وزن اثرگذاری آن بر روی بازار ملک و مسکن هم بیشتر خواهد بود. 

احتمال گرانی مسکن در ١۴٠٣ و ایجاد رکود تورمی در بازار

سعید لطفی دبیر اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در بهار ١۴٠٣ با توجه به پیش بینی‌های نرخ دلار اظهار داشت، باید توجه کرد که ابتدای سال ١۴٠٣ ، دولت نرخ تورمی سال قبل را به صورت رسمی اعلام می‌کند که این نرخ تورم در تمام بازار‌ها از جمله مسکن اثر می‌گذارد. در فروردین ماه به دلیل تعطیلات ایام نوروز و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان عملا معاملات بسیار ضعیف بوده و در اردیبهشت ماه هم بازار منتظر شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم است. باید توجه داشت که بازار مسکن بسیار حساس و محافظه کار است و تا به یک ثباتی نرسد معاملات در این بازار شکل نمی‌گیرد.

احتمال گرانی مسکن در ١۴٠٣ و ایجاد رکود تورمی در بازار

لطفی با اشاره به تجربه رکود تورمی در بازار مسکن در سال‌های گذشته گفت: در حال حاضر بازار مسکن در رکود است و میزان معاملات کاهش پیدا کرده، اما باید توجه داشت که بازار مسکن تجربه رکود تورمی در سال‌های گذشته را هم دارد و در صورت رشد نرخ دلار، امسال هم شاهد تداوم رکود تورمی در این بازار خواهیم بود.هرچند قدرت خرید مردم توان قیمت‌های فعلی را ندارد و اگر همین قیمت‌های فعلی نیز افزایش پیدا کند، میزان معاملات کمتر می‌شود.

لطفی درباره اثرگذاری افزایش نرخ دلار در بازار مسکن افزود: به طور قطع افزایش نرخ دلار بر روی بازار مسکن اثرگذار است، اما بازار مسکن اثر آنی نشان نداده و با فاصله‌ای بعد از افزایش نرخ دلار، اثر آن را در بازار مسکن می‌بینیم. هرچند دولت در ٨ ماه اول سال ١۴٠٢ توانسته بود با سرکوب نرخ دلار، افزایش قیمت مسکن را هم مهار کند، اما رشد نرخ دلار در ماه‌های پایانی سال گذشته، بر مسکن هم اثر می‌گذارد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
0
افزایش قیمت دلار تا 68 تومان تاصیر چندانی روی افزایش قیمت مسکن در تهران نداره و تنها رکود تورمی رو افزایش می ده. اما از 68 به بالا و 75 تومان، باعث افزایش قیمت و ایجاد تورم می شه. متوسط قیمت مسکن به دلار در تهران بین 1200 تا 1500 دلاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
0
رکود تورمی می خوره تا شش ماه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
0
تا چند وقت پیش می دیدیم که فروشنده هست و حتی فروشنده حاضر است با توجه به رکود بازار، قیمت را پایین‌تر از حد عرف منطقه بفروشد، ولی یک‌دفعه دلار وقتی از ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان کشیده شد، همان فروشنده‌ها دست نگه داشتند و دیگر فروشنده نبودند و صبر کردند تا ببینند در سال آینده چه اتفاقی می‌افتد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین